Este piatra de temelie in fotografie. Adesea ignorate, din nestiinta sau neatentie, regulile de compozitie trebuie insusite pentru a crea o structura viabila a unei imagini. Prin aplicarea unor reguli de compozitie, autorul codifica un mesaj, iar prin cunoasterea regulilor, privitorul il poate decodifica cu acuratete, mesajul vizual fiind astfel comunicat eficient. De la linii, suprsfete, perspectiva, contrast, tonalitate, cromatica, proportii, ritm si perspectiva, totul contribuie la afirmarea unei armonii a partilor intregului. Atunci imaginea capata impact si devine memorabila. Cursul propune decodificarea tuturor acestor notiuni, prinr-o incursiune teoretica extinsa, sustinuta cu multe exemple. A compune corect presupune o buna intelegere a subiectului si o acuratete a redarii lui.
Elemente de compozitie in fotografie
Concept
Compozitia ofera o structura coerenta si viabila de organizare a informatiei vizuale intr-o forma expresiva care sa ofere chei de citire si sa mentina interesul privitorului pe masura ce imaginea este parcursa, decodificata, inteleasa, filtrata la nivel emotional, consumata.
Reprezinta modul armonios de relationare a componentelor vizuale care conformeaza cadrul fotografic este aferent aplicarii unor principii de compozitie. Aceasta devine un instrument de comunicare intre fotograf si privitor, stabilind o punte prin intermediul unui limbaj comun.
Este necesara organizarea elementelor abstracte – puncte, linii, suprafete, etc. si concrete - forma, marime, textura, etc., prin prisma relatiilor existente intre acestea - descoperite (reale) sau induse (sugerate) – echilibru, atractie, influenta, etc., prin implicarea unor actiuni – ritm, repetitie, miscare, etc., toate orchestrate prin afirmarea perspectivei si a corelarii elementelor in plan si in profunzime. Tonul, contrastul si culoarea sunt elemente puternice de potentare si nuantare a compozitiei avand de asemenea un rol asupra efectului psihologic al imaginii.
Reprezinta modul armonios de relationare a componentelor vizuale care conformeaza cadrul fotografic este aferent aplicarii unor principii de compozitie. Aceasta devine un instrument de comunicare intre fotograf si privitor, stabilind o punte prin intermediul unui limbaj comun.
Este necesara organizarea elementelor abstracte – puncte, linii, suprafete, etc. si concrete - forma, marime, textura, etc., prin prisma relatiilor existente intre acestea - descoperite (reale) sau induse (sugerate) – echilibru, atractie, influenta, etc., prin implicarea unor actiuni – ritm, repetitie, miscare, etc., toate orchestrate prin afirmarea perspectivei si a corelarii elementelor in plan si in profunzime. Tonul, contrastul si culoarea sunt elemente puternice de potentare si nuantare a compozitiei avand de asemenea un rol asupra efectului psihologic al imaginii.
Subiecte abordate
- viziunea fotografica;
- cadrare, decupare, profunzime;
- centrul de interes;
- regula treimilor;
- simetria dinamica;
- raportul de aur (1,1618) / sirul lui Fibonacci (1, 1, 2, 3, 5, 8 etc.);
- iluminare, culoare, contrastul, tonalitatea (accent, gamă, nuante, dominantă cromatică, naturaletea, stralucirea si saturarea);
- echilibrul (forma, masa, tonalitate, amplasare);
- armonia in reprezentarea optima a subiectului;
- perspectiva (dimensiunea, localizarea si distanta obiect, puncte de
- fuga, dinamica);
- elemente de morfolgie vizuala: punct, linie, forma – patrat,
- dreptunghi, triunghi, cerc, suprafata, textura, motiv, volum;
- spatiu pozitiv/negativ;
- relatii: deplasare, directie, miscare, repetitie, ritm, ierarhie, influenta.
O galerie exhaustiva de imagini va acompania explicarea fiecarui concept abstract in parte.
Timp desfasurare: 2-3 ore
Timp desfasurare: 2-3 ore