PANASONIC a lansat la sfarsitul anului 2017 noul varf de gama din categoria mirrorless, modelul LUMIX G9, care oferă portabilitate și un răspuns ultra-rapid. Având la bază tehnologia de înaltă performanță a camerei Lumix GH5, LUMIX G9atinge cea mai înaltă calitate a imaginii de până acum, prin îmbunătățirea rezoluției, a gradațiilor tonurilor de culoare și a reproducerii acestoradatorită senzorului digital Live MOS fără filtru “low-pass”. A fost adăugat, de asemenea, un nou mod High Resolution care oferă imagini cu o rezoluție uimitoare echivalentă cu 80 de megapixeli, în format JPEG /RAW. Procesorul Venus Engine generează imagini precise, dar naturale, prin tehnica Multipixel Luminance Generation și Intelligent Detail Processing.
Materialul pe care l-am scris cu ocazia lansarii poate fi consultat aici:
Reamintesc specificatiile tehnice ale lui Panasonic Lumix G9:
· Aparat foto mirrorless cu senzor Micro 4/3
· Rezolutie efectiva 20.33MPx, rezolutie maxima 80MPx in Hi-res Mode
· Stabilizare integrata in senzor, pe 5 axe, 6.5 trepte de expunere DUAL I.S. 2
· Punere la punct cu detectia contrastului si a fazei, tehnologie
Panasonic DFD, focalizare in 0.04sec
· Obturator mecanic: 60s – 1/8000s, electronic 1/32.000s
· Fotografiere in rafala cu pana la 60FPS RAW (single focus)
· Inregistrare JPEG, RAW si JPEG+RAW simultan
· Filmare la rezolutie maxima 4K (3840×2160 30p)s
· Functie 6K Photo (30fps), 4K Photo (60fps)
· Vizor electronic OLED, 3.680k px, 120fps, factor marire 0.83x
· Wi-Fi si Bluetooth
· Dual SD, compatibil UHS-I si II
· Conectori: HDMI TypeA, USB 3.0 Micro-B, intrare microfon jack 3.5mm, iesire audio jack 3.5mm si conector declansator cu fir 2.5mm
· Autonomie acumulator: aprox. 400 imagini(CIPA) cu ecranul LCD pornit sau 980 imagini doar cu vizorul electronic activ, in modul Power Save LVF mode
· Greutate: 685g
· Dimensiuni: 136.9×97.3×91.6mm
Inspirat fiind de fisa tehnica impresionanta a aparatului mirrorless Lumix G9, l-am pus la lucru in situatii diverse, in Bucuresti, pentru a testa cat mai multe dintre caracteristicile lui cheie. Este prezentat ca fiind un companion excelent pentru stilul wild-life, insotit de obiectiv LEICA DG ELMARIT 200mm / F2.8 / POWER O.I.S, lansat odata cu body-ul G9. Mai putin wild-life in Bucuresti, insa, asa ca m-am concentrat mai mult pe genurile reportaj, street, urban. Am documentat viata de zi cu zi a orasului. Emotionat si emotionant, am asistat la ceremonia conducerii pe ultimul drum al Regelui Mihai 1, ocazie cu care am pus la lucru mai multe obiective din propria dotare, precum Lumix 7-14 f/4, Lumix 15 f/1.7, Lumix 42.5 f/1.7, Lumix 45-200 f/4.5-5.6, pentru a acoperi o gama cat mai variata de subiecte posibile, in abordari cat mai flexibile.
Legat de setari, mi-am facut un obicei atunci cand lucrez cu aparate digitale complexe, obicei care vine probabil pe filonul operarii anterioare cu aparatele clasice pe film. Ce e foarte confortabil la un aparat pe film? Faptul ca te concentrezi doar la subiect. Cu un digital – eu cel putin, mai intai am de controlat ce crede el ca trebuie sa faca si abia apoi sa il conving sa faca ce cred eu ca trebuie sa fac. Ca sa imi fie mai usor, fac initial o suma intreaga de setari pe care nu e nevoie sa le accesez des – precum controlul calitatii imaginii, a modului grafic, eventual a curbei de contrast si multe altele. Las libere si accesibile modul de a face clarul (un punct, mai multe dinamice sau continuu), sensibilitatea ISO si balansul de alb – care pot avea valori diferite in functie de subiect, de mediul de lucru, etc. Ideea este sa obtin o imagine cat mai aproape de realitatea simtita si sa nu petrec mult timp editand, ci pozand. Desigur, preucrari minime sunt oricum necesare, mediul digital fiind special conceput pentru a inlesni relatia cu ceea ce devine imaginea finala.
Meniul aparatului este complex si ofera acces la absolut toate setarile necesare. Se poate astfel personaliza complet modul de lucru. Dintr-un inceput am stabilit setarile “stabile” meniului, astfel incat sa pot accesa rapid la nevoie doar variabilele esentiale, precum balansul de alb, sensibilitatea ISO sau modul de focalizare, in functie de evolutia situatiilor fotografiate. Masurarea luminii a fost setata pe cadrul general, pentru verificare cu expunerea manuala. Rezolutia extinsa asigura o mai buna gestionare a modului in care aparatul construieste structura jpg-ului, mai consistenta, sporind claritatea imaginii. Imbunatatirea datelor de tema ale opticii folosite – precum compensarea difractieisau vignetarii sunt si ele bine venite, pentru sporirea calitatii imaginii.
Am lucrat aproape exclusiv in mod manual M. Nu am mai optat pentru un back-up cu modul inteligent auto extins IA+, complet automat, intrucat am obtinut direct rezultatele asteptate, in urma setarilor personalizate. Stiam de la GX8 ca aparatul se poate comporta diferit in cele doua moduri, in sensul in care la interior, cateodata, dau rezultate mai bune deciziile proprii ale aparatului, in fata setarilor preferate de fotograf, cel putin la redarea figurilor umane in lumina artificiala. Cu G9nu a mai fost cazul.
Cunoscand deja curba de contrast optima, am personaliza-to direct, in mod manual, cu valorile -2 pentru tonurile joase si +2 pentru cele inalte, fara sa ma tem de limitarea latitudinii de expunere. De flexibilitatea acesteia se ocupa functia i-Dynamic, pe care am setat-o la valoarea “standard”. Teoretic am putea sesiza o contradictie. De ce sa optez pentru o curba cu contrast sporit, daca il atenuez apoi prin functii complementare? Am testat indelung urmarile multor combinatii de setari, iar la Panasonic aceasta pare sa fie cea castigatoare – pentru un aspect echilibrat al tonurilor, dar imprimand imaginii o anumita personalitate. Folosind adica un contrast “bine temperat”. Mai mult, mai exista o setare cu care controlam contrastul, in personalizarea modului grafic de lucru. Mi-am personalizat 3 moduri – Natural (cu setari de contrast -1, claritate +2, reducere zgomot -2, saturatie 0), Standard (cu setari de contrast +1, claritate +2, reducere zgomot -2, saturatie +1), Alb-Negru (cu setari de contrast +1, claritate +2, reducere zgomot -2, saturatie 0, filtru galben). Trebuie sa stim – legat de aceste setari – ca o crestere a claritatii are ca efect si cresterea zgomotului de imagine – care teoretic ar fi putut fi compensat cu o valoare pozitiva a valorii dedicate reducerii lui. Am preferat un -2 permanent, ca sa evit prezenta unor artefacte de imagine nedorite.
Am folosit cel mai des valoarea 100 a sensibilitatii ISO, pentru a specula la maxim calitatea imaginii, desi 200 este valoarea implicita. In modul Auto-ISO am setat marja superioara la 1600, pentru a nu risca aparitia artefactelor legate de zgomot, desi teoretic, pana pe la valoarea 3200 (dupa cum vom vedea), nu prea sunt evidente pierderi de calitate. Lucrand cu obiective luminoase, am preferat diafragme deschise la maxim, cu setari ISO mai scazute, pentru a conserva calitatea imaginii la nivel de zgomot.
Modul silentios a fost activat in permanenta, fara bip-uri si alte efecte sonore, in tandem cu shutterul setat automat pe mecanic sau electronic. Cel mecanic (care dezactiveaza modul silentios) este necesar in cazul expunerilor lungi si asigura o profunzime cromatica extinsa (color depth).
Legat de balansul de alb, am lucrat preponderent fie in mod Auto – incalzit cu 2 trepte, fie in mod “Cer noros” – racit cu 2 trepte.
Exemple
Seria cu ceremonia regala a incercat sa surprinda starea, atmosfera si emotia care au insotit evenimentul, prin prisma impactului istoric de mare insemnatate. Am incercat sa surprind crampeie notabile, atmosfera, portrete, stari. Am lucrat cu obiective luminoase, pentru a izola mai bine subiectul si a folosi valori mai scazute ale sensibilitatii ISO. Stabilizarea se comporta admirabil, imaginile sunt bogate in informatie, permitand prelucrari flexibile. Modul silentios a fost de mare ajutor, stand in multime.
Asa cum am mentionat, nu am urmarit sa realizez imagini aferete genului wild-life, dar am testat rafala si punerea la punct continua, cu rezultate admirabile.
Bucurestiul a oferit numeroase subiecte si ipostaze relevante momentului testarii. Detalii de arhitectura, cadre urbane largi, panorame, texturile fine ale vegetatiei din parcuri, luminile nocturne de sezon, expuneri lungi sau instantanee de strada, toate au fost menite sa puna la incercare capacitatea lui Lumix G9 de a raspunde optim si precis solicitarilor.
Cadrele Hi-res cu o rezolutie de 80 Mpix isi arata beneficiile in printuri de mari dimensiuni. Afisarea in mediul on-line este neconcludenta. Confirm ca imaginile sunt extrem de bogate in detalii, analizate indeaproape si capabile sa “duca” printuri de mari dimensiuni (formate A2, minim).
Concluzii
Caracteristicile tehnice pe care sistemul Panasonic Lumix G9 le are il transforma intr-un instrument de inalta precizie, fiind robust, rapid, precis, cu un comportamentsi raspuns pe masura solicitarilor si asteptarilor fotografului. Dotarile cu care este echipat, caracteristicile tehnice, capacitatea de a oferi discretie precum si multitudinea de optiuni personalizabile, de moduri creative, ii confera atributele unui produs premium.
Recapituland, amintim prezenta captorului in format ¾, Live MOS cu o rezolutie de 20.3 Mpixeli. Platforma Venus ofera o latitudine de expunere sporita cu 1/3 pasi, procesarea zgomotului de imagine fiind si ea imbunatatitapentru o definitie cat mai inalta a imaginilor. Aparatul este dotat cu shutter atat electronic (silentios), cat si mecanic.Plaja ISO se inscrie in intervalul extins 100-25600. Sistemul de punere la punct este dotat cu 225 de puncte de focalizare, sensibilitate EV -4 / +22. Ecranul de 3 inch este tactil si articulat, vizorul electronic are o rezolutie de 3.68 Mpixeli. Deja un standard care incepe sa prinda contur pe majoritatea sistemelor foto/video, filmarea se realizeaza la rezolutie 4K (+6K foto). Functia WiFi este desigur prezenta. Fara obiectiv, Lumix GX8 cantareste 685 grame. Corpul ofera stabilizare pe 5 axe. Stabilizarea duala se efectueaza doar cu ajutorul obiectivelor dotate cu un sistem dedicat. Functionalitatea precum si calitatea imaginii ating nivelul oferit de un DSLR.
Caracteristici generale pozitive evidentiate:
· Aparatul este robust, cu o ergonomie si functionalitate foarte bine implementate
· Gama de obiective extrem de larga, poate acoperi orice cerinte fotografice/video
· Initializarea, raspunsul la comenzi, scrierea pe card se efectueaza foarte rapid
· Comenzile pe butoane cu functii personalizabileraspund necesitatilor fotografice imediate, aducand un grad sporit de eficienta. Se pot personaliza si functii on-screen, cu apelare tactila.
· Vizorul si ecranul articulat, ambele de inalta definitie, sunt dotari foarte utile
· Punerea la punct in mod foto se realizeaza extrem de rapid si precis, cele 225 de puncte de focus putand fi utilizate in multiple configuratii, urmarirea subiectului facandu-se – atunci cand este necesara, cu acuratete. La fotografierea portretelor, punerea la punct automata detecteaza pupila si o urmareste (cand e posibil), aspect foarte util cand se lucreaza cu diafragme deschise si este necesara precizie.
· Texturile isi pastreaza detaliul, tonurile si gamele cromatice sunt corect rezolvate, setarile multiple ale variabilelor de lucru, cu rezultat vizibil in timp real
· Latitudinea de expunere sporita cu 1/3 pasi ofera imagini corect expuse, cu detalii in toate regiunile
· Cortina electronica induce un mod de lucru cvasi-silentios si timpi de expunere cu valori de pana la 1/32000s
· Valorile ISO sunt utilizabile in intervalul 100-3200 fara o scadere notabila a calitatii imaginii, in functie insa si de situatia fotografiata. Tratarea zgomotului confera imaginilor definitie sporita, cu aspect natural.
· Filmarea de inalta fidelitate se realizeaza la calitate 4K, la o rezolutie de 3840×2160, 25p stereo.
· 23 de moduri creative de lucru, extrem de diverse, includ Panorama, Miniatura, etc.
· Conectivitate Wifi cu telefon sau tableta
· Bateria are o durata de viata care asigura (confirm standard) 400 de cadre, in utilizare directa am depasit insa acest prag, chiar si pe vreme friguroasa.
Imi asum faptul ca nu am ce puncte mai putin pozitive sa enumar, nu am descoperit.
Imi asum faptul ca nu am ce puncte mai putin pozitive sa enumar, nu am descoperit.
Acestea fiind trecute in revista, dupa o experienta foarte placuta cu sistemul Panasonic Lumix G9 – street&urban, reportaj, portret, natura – imaginile din galerii fiind oglinda fidela a modului in care lucreaza aparatul – pot afirma ca acesta isi ocupa un loc binemeritat de top in familia de aparate mirorless premium dedicate atat fotografierii cat si filmarii de inalta calitate. Prin capacitatea de adaptare si personalizare, prin precizie si dotari, prin silentiozitate si calitatea produsului vizual, prin consistenta si acuratetea imaginilor, poate fi destinat fotografilor/videografilor de la entuziasti la profesionisti, putandu-se plia cu usurinta oricarui nivel de exigente, fiind un instrument flexibil, robust, de inalta precizie.
Comment